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Year 2000


Claire Cazes, Christian Queinnec, and Chantal Steinberg. Enseignement du langage C à l'aide d'un cédérom et d'un site - Mise en oeuvre et observation. Troyes (France), Atelier TICE, October 2000.

Abstract:

Entre octobre 1999 et janvier 2000, dans le cadre de la licence d'informatique de l'université Paris 6, a été menée une expérience pédagogique consistant à enseigner le langage C à l'aide d'un cédérom. Cet article présente les objectifs visés lors de la conception de ce cédérom et du site associé, décrit la mise en oeuvre pratique de cet enseignement et analyse son impact sur les étudiants. Les résultats montrent que les objectifs semblent globalement atteints, et de nouvelles pistes d'améliorations sont proposées en conclusion. Pourtant, les entretiens avec les étudiants font apparaître un certain nombre de paradoxes qui semblent caractériser une situation de travail personnel perturbée et qui n'a pas encore trouvé un nouvel état d'équilibre.

[See also]


Claire Cazes, Christian Queinnec, and Chantal Steinberg. Enseignement du langage C à l'aide d'un cédérom et d'un site - Mise en oeuvre et observation. In Colloque international - Technologie de l'Information et de la Communication dans les Enseignements d'ingénieurs et dans l'industrie - TICE 2000, pages 63-63, Troyes (France), October 2000. Version courte de 23.

Abstract:

Entre octobre 1999 et janvier 2000, dans le cadre de la licence d'informatique de l'université Paris 6, a été menée une expérience pédagogique consistant à enseigner le langage C à l'aide d'un cédérom. Cet article présente les objectifs visés lors de la conception de ce cédérom et du site associé, décrit la mise en oeuvre pratique de cet enseignement et analyse son impact sur les étudiants. Les résultats montrent que les objectifs semblent globalement atteints, et de nouvelles pistes d'améliorations sont proposées en conclusion. Pourtant, les entretiens avec les étudiants font apparaître un certain nombre de paradoxes qui semblent caractériser une situation de travail personnel perturbée et qui n'a pas encore trouvé un nouvel état d'équilibre.


Christian Queinnec. Enseignement du langage C à l'aide d'un cédérom et d'un site - Architecture logicielle. In Colloque international - Technologie de l'Information et de la Communication dans les Enseignements d'ingénieurs et dans l'industrie - TICE 2000, pages 93-102, Troyes (France), October 2000. CNED.

Abstract:

Entre octobre 1999 et janvier 2000, dans le cadre de la licence d'informatique de l'université Paris 6, a été menée une expérience pédagogique consistant à enseigner le langage C à l'aide d'un cédérom. Cet article présente l'architecture du logiciel mis en place pour cette réalisation et principalement la notion de « parcours » qui permet d'agencer des cheminements complexes et réactifs au sein d'une base de d'informations découpées en pages.

[See also]


Christian Queinnec. Leçon de CLOS, chapter ? Hermès, 2000. Livre en préparation.


Christian Queinnec. The influence of browsers on evaluators or, continuations to program web servers. In ICFP '2000 - International Conference on Functional Programming, pages 23-33, Montréal (Canada), September 2000.

Abstract:

While developping the software of a browser-operated educational CD-ROM, we had to face a number of problems. This paper presents these problems and the solutions we found. Amusingly, most of our solutions rely on continuations. Are browsers and multimedia the future of continuations ?

Through their ``Back'' button or ``Clone window'' menu item, browsers have powerful abilities that force servers to take care of multiply and simultaneously answered questions. A comprehensive tool to apprehend these problems as well as to solve them is to view these abilities as operators acting on the continuations of the computation performed by servers.

Thematical trails are provided to walk through the CD-ROM but do not prevent students to wander elsewhere. A trail may contain choices or quizzes so the rest of the trail should adapt to the walked part. We consider the trail as a computation and the position of the student as a continuation within that computation.

Moreover this paper advocates a computation-centric view of servers (in opposition to the usual page-centric view) where interactions with users suspend the computation into continuations that may be later resumed. This approach is superior because the continuation reifies automatically and without errors the whole state of the computation.

[See also]


Christian Queinnec. Distributed generic functions. In Jean-Paul Bahsoun, Takanobu Baba, Jean-Pierre Briot, and Akinori Yonezawa, editors, Object-Oriented Parallel and Distributed Programming, pages 135-150. Hermes Science Publications, 2000. Definitive version of 20.

Abstract:

The network now gives the opportunity to combine code and data from everywhere in the world. However, the dominant paradigm is the client/server model where immobile objects with static interfaces can only be used as prescribed by their proprietary site. While this constraint corresponds to understandable industrial programming practices, it negates the point of view of dynamic clients that collect interesting objects and want to confer new behaviors to these collected objects. How to enrich objects ``from the outside'' that is, without access to their source code hence without re-compilation of their defining classes, is the problem addressed by this paper.


Christian Queinnec. Continuations and conversations. In Stefano A Cerri and Danail Dochev, editors, 9th International Conference, AIMSA 2000 - International Conference on Artificial Intelligence: Methodology, Systems, Applications, number 1904 in Lecture Notes in Artificial Intelligence, pages 363-363, Varna (Bulgaria), September 2000. Springer-Verlag.


Christian Queinnec. Site ouèbe des deug, 2000. cf. http://www.infop6.jussieu.fr/deug/. [See also]


Christian Queinnec. Cédérom videoc2000: enseignement de c en licence, 2000. cf. http://www.infop6.jussieu.fr/cederoms/Videoc2000/. [See also]


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